torsdag 21 november 2013

Skillnad #2

När man duschar luktar det ibland simbassäng för här har man bestämt sig för att ha klorid i vattnet. Min värdmamma sa att det var eftersom "det är bra för tänderna" (men det lät som en svag förklaring) och helt ärligt så förstör det den lilla dricklusten jag har, plus att det känns som att det inte är bra för varken hår eller hud. Nu tror jag faktiskt att Sverige också har klor i sitt dricksvatten, men om så är fallet så är det då inte ens i närheten av hur mycket klor det finns i dricksvattnet här. För här känner man lukten och smaken av det. Jag längtar så tills jag får dricka kallvattnet hemma (och speciellt det vi har i stugan för det är helt underbart).


Sen har min hud börjat bli så torr den senaste veckan. Jag försöker dricka vatten, vatten, vatten och använder krämer, krämer, krämer. I Sverige blev jag nästan aldrig torr men här tycker kylan att det visst är dags för läpparna att spricka, munsåren att komma (för ja, jag har det också) och huden att torka ihop. Är kylan verkligen så annorlunda här än den hemma i Sverige?


Tre krämer jag använder så fort jag får chansen är mitt läppbalsam från Cypern, handkräm från Depend och dagkräm för ansiktet från Garnier. De räddar i stort sätt min hud här borta just nu! Och Ramlösaflaskan som ni ser på bilden lever kvar här i Irland, den har varit med sedan jag var törstig strax före att planet från Arlanda till Dublin skulle ta mig i väg på världens äventyr den första september tvåtusentretton. Och just nu är den min bästa vän under nätterna då törsten kommer och hälsar på i nattmössan.





3 kommentarer:

  1. Usch torr hud är jobbigt. Hoppas att den vänjer sig eller att du hittar en väldigt bra kräm.

    Sv: Det var fantastiskt klokt skrivet och jag tror att du har alldeles rätt.

    SvaraRadera
  2. Här i Dublin har de kloret för att vattnet är så skitigt. I min familj måste vi filtrera vattnet innan vi dricker det.

    SvaraRadera
  3. Hej Andrea,
    Hett tips; smörj med aloevera under dag o nattkrämen överallt där du är torra! Hjälper mig på vintern. Vi fixar påfyllning av aloevera när du kommer hem till jul. ;-)

    SvaraRadera