onsdag 2 oktober 2013

Första veckan (1 september till 8 september)

Söndagen den första september var nog den mest händelserika dagen i mitt liv. Jag har nog aldrig varit så emotionell som när jag var tvungen att säga hej då till min familj på flygplatsen i Umeå. Först när jag landade i Stockholm och ensam skulle ta mig till den gate som ledde till Dublinflyget så kunde jag samla mig och fokusera. Pratade med en mamma i en familj som satt bredvid mig på flyget från Arlanda till Dublin och hon frågade om jag bodde i Irland. Jag svarade att "nästan, jag flyttar dit nu", och det var då det slog mig att jag faktiskt hade börjat mitt äventyr. 

Jag var inte alls så nervös som jag trodde att jag skulle vara när jag träffade min värdfamilj. Landade som sagt i Dublin och de var så snälla som hämtade mig där även fast det är en resa på ungefär två/tre timmar (så att jag slapp ta ytterligare ett anslutningsflyg eller buss). Blev välkomnad med en skylt och massa kramar och allt kändes rätt från första stund. Fick det typiskt irländska fish and chips till middag och något glas rosévin framför brasan då morföräldrarna kom på besök. Lade mig helt utmattad av alla intryck! 

Under veckan så följde jag efter mamman överallt i stort sätt. Barnen började skolan och jag lärde mig alla regler och hur huset fungerar och hur mina dagar i stort sätt skulle se ut (vilket jag kommer berätta om i ett annat inlägg). Jag lärde känna byn Athenry och gjorde även ett eget besök i Galway. Åkte buss helt ensam till Galway där jag strosade runt, fixade telefonkort och köpte saker jag behövde (ex. shampoo och tandkräm då jag bara hade med mig små flaskor). Och äntligen så kunde jag börja ta kontakt med alla andra au pairer i närheten då jag hade internet åtminstone på min telefon! 

När jag ser bakåt så inser jag att den första veckan var svårast känslomässigt, vilket berodde på den stora förändringen och alla intryck (och att jag såklart fått en liten förkylning). 

När jag anlände åt vi lunch hos min värdmammas syster som bor i Dublin. Ääääälskade huset, 
så typiskt England (och Irland antar jag). 

Stenmurar överallt och jag älskar dem allihopa. Detta är bakom bakgården.

Underbara, vackra, helt fantastiska Galway. Älskade staden vid första besöket.

Morfadern tar hand om två åsnor. Jag frågade min värdmamma vad han gör med dem och hon 
svarade att han har dem som husdjur typ. Lite ovanligt för svenska mig men har sett åsnor ganska 
mycket här i Irland faktiskt.


1 kommentar:

  1. Kul att få läsa vad du haft för dig, gör inget att det är i efterhand! :-)

    SvaraRadera