söndag 13 oktober 2013

Connemara Tour

Tog en utflykt med Healy Tours genom Connemara med Miriam och Tina igår. Det var supervackert och det regnade inte även fast det är oktober i Irland. Tyvärr så stannade inte bussen på alla ställena som kartan visade, så vi var lite besvikna då vi bl.a. aldrig fick se ett vattenfall som verkade supermysigt på bilden. Men det var fint.

Första stoppet var lite halvtråkigt. Fin utsikt men vindigt! Besökte en stuga och sen vandrade vi mest fram och tillbaka och åt vindruvor för att fördriva de 40 längsta minuterna i mitt liv.




Stannade i en halv minut vid vägen för att ta kort på the Connemara Ponies.



Kom sedan till ett fint ställe som jag inte vet namnet på. Tog massa foton och lekte turister (vilket vi ju på något sätt är fast ändå inte).



Målet var såklart Kylemore Abbey och oj, vilket vackert ställe! Det var först ett slott och har även hunnit vara en boarding school för unga flickor, drivet av nunnor. Nu är det öppet för allmänheten (man kan dock inte se HELA abbeyn, vilket var synd - vi ville ju se hela huset, om man nu ens kan kalla detta hus).

Vi gick en seg rundtur i Abbeyn, snabbåt varsin macka och tog sedan en buss till the Victorian Garden som vi knappt hann se. Efter typ tjugo minuter var vi tvungna att gå tillbaka till vår riktiga buss som skulle ta oss till Galway. Allt som allt hade vi endast två timmar på oss vid Kylemore Abbey, vilket var på tok för lite! Vi hann inte ens se kyrkan, knappt trädgården heller och plus att en del av de där två timmarna var menade för lunch. Om jag åker dit igen så blir det med bil eller buss på något sätt men inte genom Connemararundturen!
















Åkte sedan hemåt och stannade för fotografering vid Irlands enda fjord.



Har någon sett filmen Quiet man (Hans vilda fru), för jag har då inte gjort det..! Tydligen så filmades den in i Connemara, och vi besökte därför både Quiet Man Cottage och en staty av huvudskådespelarna John Wayne och Maureen O'Hara. Dessa bilder är till er som sett filmen eller ens vet något från den. Och om ni gör det kan ni väl vara snälla och kommentera så att jag också får ta del av det? (Vi körde också förbi Quiet Man Bridge - men den missade jag totalt..)



Dock så började jag må så himla dåligt på eftermiddagen. Jag mådde illa, magen kändes konstig, jag var snurrig och yr och kände för att kräkas i stort sätt hela tiden. Hade egentligen planerat in en barrunda med några au pairer men jag var tvungen att ta tåget hem när vi kom tillbaka från rundturen, för jag mådde så dåligt. Lade mig i sängen och höll på att frysa ihjäl. Min värdpappa åkte och köpte typ förkylnings- och influensamediciner samt apelsinjuice för vi trodde att jag kanske hade samma sak som min värdmamma hade under veckan. Spydde upp några gånger och mådde direkt bättre. Såg lite X-factor men gick och däckade i min säng vid halv tio och sov sedan tolv timmar! Vaknade och mådde bättre men inte bra. Har haft en konstig känsla i magen men har varken varit yr eller mått illa. Vi tror att det var på grund av att jag hade ätit skinka till frukost på morgonen och att den var någon dag gammal.. Kommer nog inte äta skinka på ett tag för huvva vad jag led på lördagskvällen! 

Åkte dock in till Galway idag vid två för en kaffe med Tina, Miriam och två tyska au pairer som jag träffade för första gången. Så det om något är ju ett bevis på att jag mår så mycket bättre idag.


1 kommentar:

  1. Som tur är så äter denna familjen inte något vitt bröd överhuvudtaget. De är väldigt "hälsosamma" i deras ögon. Det enda bröd som finns hemma är pitabröd och sodabread. Tycker inte om något av dem direkt. Äter också yoghurt nu till frukost och ibland till lunch med müsli och apelsin i (hur gott som helst).

    Det jag tycker är äckligast som jag får nästan veckans alla dagar är sötpotatis, kålrot, broccoli (min vm vet inte hur man lagar till broccoli), svamp och pizza. Hon köper hem fryst pizza som hon värmer i ugnen. Grejen är den att ugnen är så skitig att bara tanken på att äta något som har lagats till i den får mig att vilja spy.

    SvaraRadera