söndag 23 mars 2014

St. Patrick’s Day

Den 17 mars betyder nationaldag, grön klädsel, parader och en anledning att vara lullig innan lunch. Det är en stor dag och irländarna tar i från tårna. Själv var jag väl så där lagom svensk när det kom till att klä ut mig och nöjde mig därför med min mörkgröna jacka och två låtsastatueringar som en vän nästan tvingade på mig. På lördagskvällen var vi ute för att känna pulsen lite sådär i förväg och det var galet grymt. Men måndagen var ännu bättre. Så här spenderades den:

Vaknade tidigt för att ta tåget med Tina (Linköping) in till Galway. Såg mest bara gröna kläder, roliga hattar, flaggor, målade ansikten och glada miner vart man än befann sig vilket var himla trevligt. Mötte upp Maria (Finland) och begav oss sedan in i folksamlingarna för att hitta den bästa platsen att se paraden från.

DSC_1392editedDSC_1396editedDSC_1405editedDSC_1415edited

Mest sång-, dans-, och sportklubbar deltog men även Svampbob och andra trevliga filurer var där.

DSC_1419editedDSC_1425editedDSC_1430editedDSC_1450edited

Och folket var där. Har aldrig sett så många försöka tränga ihop sig på Galways små gator.

DSC_1453edited

Sen träffade vi på massa andra vänner och gick till puben, för det är ju så irländarna gör. Och om det är Paddy’s Day så är det!

DSC_1462editedDSC_1478editedDSC_1476editedDSC_1480editedIMG_20140317_101741editedIMG_20140317_101741edited

Tog tåget hem efter sju och så var firandet slut för min del även fast hela staden fortfarande dansade och sjöng. Hela helgen var otroligt kul och om man någon gång ska besöka Irland så borde man åka över St. Patrick’s Day/Weekend. Irländarna är så glada, folket är överallt och atmosfären är verkligen helt fantastisk! Så glad att jag fick uppleva det med så fina vänner.

1 kommentar: