torsdag 23 januari 2014

Hur gick jag till väga för att hitta min värdfamilj?

“Hej! Vad trevligt du verkar ha det i Irland. Jag funderar själv på att ansöka som au pair i Irland
och
undrar var du fick tag i din familj?”
- Ida

Efter jul förra året började jag leta efter den bästa au pair-förmedlingen. Jag läste bloggar, letade information och mailade tusentals frågor till de olika företagen. Tanken var att åka till England och tillslut så hittade jag en förmedlingen som endast har familjer i London. Jag bestämde mig rätt så fort och skickade in en ansökan till Swedish Connections i maj. Det var gratis, rätt så enkelt och jag behövde inte ha 200 timmar av barnerfarenhet (om jag nu minns rätt). Men oj vad det tog tid. Tror att jag under flera månader endast fick två familjer som matchade men som jag inte alls kändes var rätt för mig. Våren var superstressig med att få bra betyg, bussresan genom Europa, balen, Stockholmresa med skolan, studentveckan och slutligen studenten. Men när det väl lagt sig började jag få panik och jag började själv söka efter familjer då jag inte kände mig nöjd med Swedish Connection.

Jag registrerade mig gratis och enkelt på aupair-world.net, fyllde i min profil och bockade i att jag letade efter familjer från Storbritannien och på något vis även i Irland (vilket jag är otroligt glad över nu). Aupair-world.net är superenkelt att använda och jag tyckte dessutom att det var jätteroligt att läsa om olika familjer för att försöka hitta den som passar mig bäst. Om du väljer att registrera dig där så kommer du se att det går fort att lära sig hur man ska göra, och ett tips: skicka hellre för många “applications” än för få!

Det finns även andra ställen man kan leta familjer på privat. Kangarooaupair.com och findaupair.com är även bra sidor men min favorit är aupair-world.net. Tänk dock på säkerheten när du åker privat. Skicka aldrig pengar till familjen och var försiktig om familjen varit registrerad för endast en dag och redan erbjuder dig platsen. Ge dig själv dessutom lite tid att tänka över ditt beslut om du fått ett erbjudande. Och den allra största regeln: stressa inte! Ta inte den första, bästa familj endast för att de erbjudit dig jobbet. Välj inte heller efter hur stort ditt rum är, hur många fördelar du får (bil, transportkort, medlemskort på gym etc.) utan det viktigaste är att du trivs med din familj! Maila mycket med familjerna, fråga tusentalsfrågor (från allt till arbetstider, arbetsuppgifter, fickpeng, eventuella regler och barnens intressen) och om det känns bra se till att ni Skypear så att du bättre kan känna hur ni fungerar ihop. Be dem skicka foton på hela familjen, ditt rum och huset. Om de har haft en au pair tidigare be om deras kontaktuppgifter så att du kan fråga hen om frågor om familjen.

Jag var väldigt noga i mitt letande. Jag skickade många “applications” och pratade på Skype med så många familjer att jag knappt kan räkna dem. Men det var viktigt för mig att det skulle kännas rätt. Jag fick många erbjudanden från familjer som ville att jag skulle bli deras au pair men jag följde magkänslan och tackade därför nej till dem. I augusti så kommer jag i kontakt med min nuvarande värdfamilj och jag och Jennifer kom  som överrens på en gång. Jag hade några familjer jag bollade i luften samtidigt just då men jag kände i magen att det här var rätt familj för mig. Så någon dag efter att vi Skypeat och de sedan erbjudit mig jobbet så tackade jag ja. Bokade en enkelbiljett till Irland samma kväll och så började mitt äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar