onsdag 30 oktober 2013

Min vardag

Varje dag är inte den andra lik när man lever i ett främmande land och dessutom lever i samma hus som två påhittiga barn. Men jag tänkte att det kunde vara roligt för er att få veta, på ett ungefär, vad jag egentligen gör om dagarna.

08.00
Mitt alarm ringer och jag hoppar i ett par byxor och någon varm tröja innan jag går ut till köket och äter frukost. Just nu är det yoghurt med frukt och en kopp te som gäller. Familjen är vaken sedan en timme och min värdpappa har dessutom redan åkt till jobbet.

08.30
Mamman och Jessica åker båda två till skolan. Jag och Ewan borstar tänderna och håret och hoppar ur pyjamasen (om han inte redan blivit klädd). Sedan börjar jag städa upp efter frukoststöket i köket. Plockar ur och i diskmaskinen, diskar stekpannor, torkar bänkar, sopar golvet och sjunger ikapp till radion med Ewan mellan varven.



09.15
Ibland fortsätter jag städa eller tvätta. Igår putsade jag exempelvis fönstren i köket. Ibland leker jag med Ewan. Oftast både och!

10.00
Ewan börjar bli lite småhungrig så han äter en macka, frukt eller en liten yoghurt, eller lite av varje! Om jag är riktigt hungrig så äter jag något litet men jag försöker spara aptiten till lunchen. Ibland slinker en varm kopp te ner i magen..

10.15
Leker. Varvar med något barnprogram. Kanske går en liten promenad runt huset. Leker ännu mer.



12.00 - 14.00
Någon gång mellan tolv och två, beroende på hur hungriga vi är, så äter vi lunch. Oftast soppa (vilket jag börjar bli less på!), ibland blir det rostat bröd eller potatisvåfflor. De är inte så noga med lunchen här utan det ska vara enkelt och inte så stort.

13.00 - 15.00
Ewan börjar bli trött så han får sin napp för att börja varva ner i soffan. Ibland kan jag lämna honom för att somna ensam framför TV'n med neddragna gardiner och en filt men på senaste tiden har jag varit tvungen att sitta med honom. Det är som att han inte vill sova även fast han är så himla trött. Och då är det bästa att låtsas som att vi bara ser på TV och om man har tur så somnar han lutandes mot en (eller på golvet - den här killen kan sova hur som helst när han verkligen är trött)! Han sover oftast en till en och en halv timme, max två. Och under den tiden så småstäder jag lite, ser TV, läser eller kollar runt på datorn.



14.50
Jessica kommer hem med skolbussen! Ibland följer jag/vi med henne på övervåningen för att hjälpa henne byta från sin skoluniform till hemmakläder, ibland stannar jag/vi på undervåningen för att fixa något till henne att äta. Blir oftast det jag och Ewan ätit till lunch samma dag. Hon äter och jag dricker en kopp te medan vi pratar om dagen.

15.20
Jag hjälper Jessica med hennes läxor. Det går jättebra och hon är superduktig och snabb. Det enda lilla problemet är att jag inte kan irländska.., så vi har lite problem med hur jag ska kunna rätta henne då jag inte har den blekaste aning!

16.00 - 16.30
Läxorna är klara! Dags för lek eller pyssel (Jessica älskar arts and crafts) och ibland filmtittande då Jessica brukar vara trött när hon kommer hem från skolan och dessutom har gjort läxan. Om man har tur så har Ewans sovstund timat precis med att Jessica är klar med läxorna för annars är det så himla svårt att hålla honom sysselsatt och tyst medan hon försöker koncentrera sig. För han är världens grinigaste lilla pojke efter att ha vaknat!




16.00 - 17.30
Min värdpappa kommer hem från jobbet vilket innebär att jag blir ledig. Om han är sen (han brukar höra av sig) så brukar jag starta middagen och ibland även hinna äta med barnen. Annars så brukar han laga middagen de flesta dagarna (lyllo mig). Nu när jul närmar sig (han är post man) så kommer han komma hem extremt sent, vilket innebär att jag ansvarar för middagen!
Efter middagen brukar jag duscha, sedan umgås jag med värdfamiljen eller drar mig tillbaka till mitt rum, det beror mest på humöret och hur trött jag är efter dagen.

19.00
Min värdmamma kommer oftast hem vid sju (ibland sex och ibland åtta). Föräldrarna lägger barnen vid sju. Jag myser på mitt rum och byter alltid om till pyjamas den här tiden, eller åtminstone mysigare kläder. Brukar umgås med mina värdföräldrar i vardagsrummet nästan varje vardagskväll. Ser TV, dricker te och myser framför brasan. Annars så ser jag serier på mitt rum, Skypear eller bara latar mig så där lagom svenskt.



22.30 - 24.00
Dags för sängen. Borstar tänderna och tvättar ansiktet. Varvar ned med datorn ett tag. Skriver alltid några rader i min kalender för att minnas varenda dag här borta.

Och det är ungefär så en normal vardag ser ut här. På torsdagar och fredagar har jag dock sovmorgon till tolv då Ewan har skola. Och på fredagar är även mamman hemma mycket tidigare, ungefär vid fyra. Så det varierar såklart lite men detta är i stort sätt en normal dag. Min vardag.


2 kommentarer:

  1. Hej Andrea!
    Kul att få inblick i dina vardagar. Jag tycker att du verkar ha rätt mycket att göra. Det har man ju med småbarn i huset... :-) Härligt att du har så många kompisar där att göra roliga saker med. Det betyder ju mycket för trivseln. Ha en härlig helg nu. Kramar o Vov från oss alla i Rödupp.
    PS. Kristian blev pappa till en liten tjej igår. Lilla Idun... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, hälsa grattis, grattis, grattis!!! Och grattis till farfadern också (och dig såklart)! ;)
      Kram på er!

      Radera