måndag 7 oktober 2013

Skillnad #1

Det finns många skillnader mellan Irland och Sverige och jag ska försöka skriva om dem allihopa. Men när jag och Tina var i Galway igår så blev en extra tydlig för mig. Vi letade efter brevpapper åt mig och hamnade i en bokhandel. Och Tina tog upp ämnet om att pojkar och flickor är så uppdelade här i Irland, för korten man kunde köpa för olika tillfällen var uppdelade "for him" och "for her", helt allvarligt.

För honom så gäller såklart blått, bilar och det ska vara häftigt.



Och för henne så är allt rosa, blommigt och sött. 


Sen gick vi på nedervåningen och insåg att tidningarna var uppdelade likadant. Övanför modetidningarna stod det något liknande "intresserar henne" och ovanför vissa sporttidningar (ex. golf) så stod det ungefär "intresserar honom". (Dock så fanns det ju åtminstone vissa sporttidningar med titeln "sport" - och det gav lite hopp om att detta kommer utvecklas.)



Jag har också hört det i attityden bland irländarna (t.o.m i min egen värdfamilj). Det typiska "flickor ska inte leka med bilar och pojkar ska inte leka med dockor" lever fortfarande kvar här, rätt så starkt.

Men tänk om en pojke vill köpa en modetidning eller leka med dockor? Tänk om en tjej vill läsa om golf eller leka med bilar? Varför måste man dela upp det mellan könen, varför inte bara skriva modetidningar istället för "intresserar henne"? För det hade inte varit samma sak om "titlarna" varit ex. "cute", "pink", "cool", "cars", "fashion" eller "sport". Men jag tycker inte det ska vara så här. Och visst har vi kommit länge i Sverige, vi låter väl inte bokhandlarna bestämma vad vi ska köpa för kort eller läsa för tidningar beroende på vilket kön vi har? Och visst är det okej för flickor att leka med bilar och för pojkar att leka med dockor?



2 kommentarer:

  1. För ett par månader sedan letade jag efter inredningstidningar i den lokala "pressbyrån". Hittade en tidning som det stod ungefär "Så blir du den perfekta hemmafrun" Hade den kommit ut i Sverige så hade det ju blivit ramaskri.

    SvaraRadera
  2. Vad klok du är, sådana där genusstereotyper är ju bara för hemska. Usch, usch, usch. Men jag tror nog att ju mer vi ifrågasätter dem, desto mer kommer de sakna men säkert att försvinna.

    Och förresten, jättetack för din fina kommentar hos mig! Åh, den gjorde min kväll

    SvaraRadera