onsdag 3 december 2014

Det här med presenter till värdfamiljen

Fråga: Hej! Åker till Irland i Januari för att jobba som Aupair. Hade en liten fråga, köpte du nån "present" till någon av familjerna innan du åkte? :) Ha en bra dag!
Anonym

Svar: När jag åkte till Irland gav jag bort böcker (Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga till barnen samt en bok om svenska traditioner till värdföräldrarna). Tror även att jag fick med mig några typiskt svenska godispåsar. Inte så himla personligt men ändå uppskattat. När jag åkte till London tog jag med mig Västerbottensost, hjortsonssylt, Ahlgrens bilar och två Astrid Lindgren-böcker till pojken. När jag åkte till Nottingham i all hast fick jag lite smått panik och köpte därför lite saker från ett lokalt företag. Blev ett gosedjursälg till pojken och en kökshandduk med älgtryck på till värdföräldrarna. Samt ett smycke till min värdmammas syster som fyllde år precis när jag kom.

Jag tycker det är fint att komma med något som en symbol för att säga tack då de välkomnar en in i deras hem. Det behöver inte vara dyrt eller stort och det är supersvårt att göra det personligt då man knappt känner varandra ännu. Men ett tips är att ge bort något typiskt svenskt, gärna från dina hemtrakter. Jag tyckte exempelvis att det var jätteroligt att ge bort hjortronsylt för det är så himla mycket hemma för mig. Och så kan man sen lägga ned mer tanke i födelsedagspresenter och julklappar när man känner varandra bättre.

DSC_0181editedDSC_0186edited

En gång i Irland överraskade jag och Jessica hennes mamma med choklad, kort och en hemmagjord present då hon klarat sin första termin på college och vi var alla jättestolta över henne. Sådant uppskattas alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar