måndag 4 november 2013

Cork

Oj, vilken helg det varit! Vi har hunnit så mycket och haft så roligt att det verkligen är en helg som jag kommer minnas väldigt länge. Sov totalt tio timmar och slösade lite för mycket pengar - men egentligen så är väl det något bra när man är ute och upptäcker och har roligt!

Åkte med min värdmamma in till Galway vid tolv då hon skulle till skolan i fredags. Hoppade av mitt i stan och efter att ha handlat vatten och frukt för bussresan så skulle jag möta upp Theresa (Österrike) då bussen gick först 14.30 men hennes värdbarn hade slagit sönder hennes tand med foten då hon bytt blöja!!! Hon var såklart tvungen att gå till tandläkaren så jag fick vänta själv i stan innan de andra tjejerna kom (lyckligtvis så hann hon i alla fall med bussen).

Totalt var vi fem au pairer: Maria (Finland), Magda (Österrike), Lisa (Österrike), Theresa (Österrike) och såklart jag själv. Bussresan varade i ungefär tre timmar vilket var okej. Klev av mitt i Cork och var i stort sätt fem minuter ifrån vårt Hostel, som förövrigt var nästan superbra. Checkade in, bytte om och gick sedan till stan för att äta middag. Blev indiskt och det var såååååå gott, och otroligt starkt (jag hade allvarligt tårar i ögonen).
Lisa och Magdalena!

Maria som var svårfotad!

Gick sedan till våra franska/belgiska vänner (plus en ny från Luxemburg) som vi träffade i Galway någon helg sedan. De bor och studerar här i Cork. Var supertrevligt att träffa dem igen då de är så himla fantastiska! Fortsatte sedan ut på stan såklart och började bege oss hem till vårt hostel vid tre. Och gissa vad?? När vi stannar vid ett övergångsställe så hör jag några killar bakom mig prata svenska! Börjar såklart prata med dem (först på engelska) och förklarar för dem att jag är svensk (vilket de förövrigt inte trodde på då jag tydligen inte lät svensk). De bodde dessutom på samma hostel som vi så vi gjorde sällskap tillbaka och satt sedan i baren och pratade med en av dem. Var himla trevligt att få träffa några svenskar (även fast jag har min vän från Linköping)! En av killarna jobbar i Cork och de andra två var och hälsade på honom. De kom från Växjo och en av dem hade dessutom varit i Storuman. Så himla roligt alltså, blev en perfekt avslutning på kvällen när jag träffade dem! Fick dessutom se dem några gånger till dagen därpå. Är faktiskt lite konstigt hur lätt man kan få kontakt med personer då man kommer från samma land och befinner sig i ett annat där språket är annorlunda och allt sådant. Lite häftigt hur man kan bli så glad av att bara träffa en svensk person!

Mys hos Anny!

Dagen därpå vaknade vi före nio och åt sedan gratis frukost på vårt hostel. Begav oss till Shandon Bells and Tower för att ringa i kyrkklockan och se den finaste utsikten över Cork. Gick omvägar men kom tillslut fram och hann precis komma upp på utsiktsplatsen innan det började regna (typiskt Irland)!

Började gå igen. Stannade lite varstans för att knäppa kort, om man är turist så är man!

Nästa ställe på listan att besöka var the English Market som i stort sätt var som Saluhallen i Stockholm. Var dock trevligt att gå runt där då atmosfären var härlig och det fanns så mycket att se på.

Sen var det dags för lunch! Letade efter det perfekta stället och jag kan säga att vi verkligen hittade ett guldkorn. Hamnade på ett mysigt ställe med helt fantastik atmosfär, konst på väggarna och supergod mat på tallriken! Det enda minuset var vår servitör som var lite för sur för att ens få vistas bland människor!

Sen gick vi igen! Vandrade runt på alla gator, såg en fin park, såg en gratis utställning och tittade snabbt in under en gammal kyrka där det fanns gamla gravar.

Efter det var planen att fortsätta vandra för att se Universitetet, Katedralen och massor av andra byggnader. Men det slutade med att vi gick på bio! Såg Thor som var superbra, och vi tror att det var en bra beslut då vi vandrat runt som galningar hela dagen när vi tagit oss från alla olika platser vi hann besöka! Men det är trevligt att ta sig runt till fots, man får ju se så fina ställen!
Efter bion gick vi till vårt hostel för att fräscha upp oss och sedan begav vi oss till Clémence's och Roméo's studentlägenhet för middag och mys (fick förresten se Universitet fast på kvällstid). Blev en sen kväll igen men var alldeles för trött på slutet för att ha sådär jätteroligt. Men vi var supernöjda över dagen då vi hunnit se så mycket och gjort så mycket och sedan träffat så många fina människor.

Nästa dag vaknade vi vid nio, åt frukost och checkade ut. Sedan var vi inte helt säkra på hur vi skulle göra - om vi skulle ta det lugnt på stan eller åka till ett gammalt fängelse. Vi bestämde oss för att åka även fast vi hade ont om tid och var trötta i benen. Tog först bussen (och tur var det) för sen när vi hoppat av så gick vi i över en timme innan vi kom fram till fängelset. Så vi var ännu tröttare och hade ännu mindre tid så det var nästan så att vi bestämde oss för att vända tillbaka. Men vi gick in och oj, vilket ställe!

När man letar efter ställen men inte hittar det så kan man stanna och ta kort!

Cork City Gaol - Det gamla fängelset var nog det häftigaste jag varit med om! Det var knappt någon annan än vi där och det var så himla intressant! Fick ett informationsblad (fanns faktiskt på svenska) så man fick själv läsa om olika personer och händelser och informationen om allt när man gick runt, vilket var superbra för då kunde man ta den tid man ville vid de ställena man tyckte om och sen skynda sig förbi de som var mindre intressant.
Utsidan

Detta var guvernörens rum, tyckte det var fint.

Stentrappor i mitt hjärta.

Såhär såg det i stort sätt ut när fängelset drevs.

Och här läser de på om fängelsecellerna.

Lisa försöker rymma!

I vissa celler fanns det dockor och historier om varför de var fängslade (historier om riktiga människor).

Tjocka väggar.

Miniatyr av fängelset.

Begav oss sedan tillbaka till centrum och passerade the Shaky Bridge! Tog såklart massor av kort, för turister var vi!

Lisa spelar Supermario!

Sen tog vi bussen till stan, hämtade våra väskor på vårt hostel, åt Subwaymacka och tog bussen hem. Hade en sådan bra helg men det var ändå otroligt skönt att få komma hem. Var helt slut i benen och huvudet så lade mig före tio! Men ojoj, Cork är helt fantastisk - i alla fall när man umgås med fina personer som gör livet så himla bra!