söndag 6 oktober 2013

Lördagens påhitt

Det var en lång men ack så händelserik lördag! Träffade så många nya au pairer, de mesta som sagt från Sligo men även tre nya runtom Galway. Två tyskor tror jag (eller Österrike) och Maria från Finland, och såklart Tina (Linköping) och Magdalena (Österrike).

Vi började med en gratis rundtur till fots, en rundtur som jag inte ens visste fanns! Men jag kommer nog gå den en gång till (kanske när någon kommer och hälsar på mig), för den var så himla bra! Hade dock inte med mig min systemkamera dum som jag var. För när jag vaknade på morgonen så spöregnade det så jag ville ju inte ta med den för att jag trodde inte jag skulle våga använda den i regnet, dock så sken solen i stort sätt hela dagen så det var synd att jag endast hade mobilkameran att fota med.

Vi gick till fots och hon pratade om laxar och att floden som rinner genom Galway är den kortaste och snabbaste i hela Europa, och att det är därför vattnet är så klart. Sen besökte vi Galway Cathedral (som jag var i förra helgen också). Den byggdes på 1960-talet om jag inte minns helt fel och det användes måååååånga stilar, så katedralen är typ en mash-up från allt.



Och bron är så himla fin.


Vår guide, som var superbra (och som allvarligt liknade Emma Stone)!


Vi besökte the oldest lane in Galway, en liten sidogata jag aldrig sett förut även fast jag passerat "ingången" flera gånger, och jag är inte ensam om det. Guidens pappa hade bott 20 år i Galway utan att veta om detta smultronställe som hängt med hur länge som helst. 


Fick höra en liten skrämmande historia om var begreppet "lynched" kom ifrån, historia kanske kommer senare om någon är intresserad? 


Finaste trappan hittade vi i en leksaksaffär då vi letade present till en ettåring.


Efter rundturen mötte vi upp Tina (Linköping) och Maria (Finland) vid vattnet. 
Älskar Galway när det är fint väder. 




Gick på promenaden mot Salthill. Åh, atlanden är så fin (men blåsig) här. 








Sen gick jag, Tina och Maria ända vägen in till Salthill för att besöka en Bake Festival. Och även fast det tog tid att gå så var utsikten stunning!!!!



Bake Festival i Salthill




Detta var lugnt min favorit: Bilbo's lilla hem!!


Fast den här var ju mest typisk Irland!! Guinness öl liksom, vad annars??


Sen tog jag bussen in till stan och sen bussen in till Athenry. Kom hem  före sju och blev serverad köttbullar innan det blev X-factorkväll och mys framför brasan. Sen somnade jag rätt så gott..! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar